Interim-forum van een nog te beginnen KCM-site met nader te bepalen naam.
Fantasy en Science Fiction

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    KCM buiten verband // Literatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Fantasy en Science Fiction kan literair zijn.
Ja
100%
 100%  [ 6 ]
Nee
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 6

Auteur Bericht
Mr. C



Geregistreerd op: 29 Mei 2008
Berichten: 24
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 02-06-2008 12:43:52    Onderwerp: Fantasy en Science Fiction Reageren met citaat
Zoals jullie in het Refoweb topic over Fantasy hebben kunnen lezen, lees ik nog wel eens Fantasy en/of Science Fiction, ik geef maar eerlijk toe dat het de meerderheid van mijn boekenkast vormt.
In mijn omgeving, familie, studentenvereniging enz., merk ik dat ze mij raar aankijken, en zelfs uitlachen als ik weer eens een dergelijk boek aan lezen ben. Nu vraag ik mij altijd af, waarom heerst er zulk een negatieve sfeer omtrent deze genres? Als ik boeken als de Duin serie van Frank Herbert, of de Hyperion/Endymion saga van Dan Simmons lees, komt mij dat meer literair over als de standaard roman. Mijns inziens is er in deze genres net zo veel onderscheid, in kwaliteit en diepgang als in de andere genres. Mijn vraag is hoe mensen er hier over denken.

Verder natuurlijk ook gewoon een discussie topic over boeken uit deze genres.
Een paar favorieten van mij:
Fantasy:
J.R.R. Tolkien (hoe kan het ook anders)
Robin Hobb (tenminste sommige series van haar)
Raymond E. Feist (niet heel diepgaand maar wel lekkere ontspanning)
Tad Williams (goed doordachte werelden, alleen verliest hij zich nog wel eens in het aantal verhaallijnen)

Science Fiction:
Peter F. Hamilton (briljante schrijver, alleen niet in het Nederlands te lezen)
Isaac Asimov (vooral zijn robot romans zijn erg goed)
Frank Herbert (de Duin Saga, af en toe lang dradig maar verder briljant)
Dan Simmons (Schrijft Sci Fi op basis van bekende literatuur, zoals De Hyperion gedichten van John Keats, of het Illias)
Tad Williams (naast fantasy schrijft hij ook sci fi, ook erg goed)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Gershwin



Geregistreerd op: 22 Mei 2008
Berichten: 170
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: 02-06-2008 12:49:49    Onderwerp: Reageren met citaat
Kan heel goed. Je kan er namelijk leuke metaforen mee maken (duidelijk, zie Tolkien). En als het dan op woordniveau etc. goed in elkaar zit, kan je spreken van literatuur.

Alleen heb ik de indruk dat de meeste fantasy/scifi-schrijvers nou niet direct schrijven om een kwalitatief hoogstaand werkje af te leveren. Het genre bepaalt het doel, en in de meeste gevallen zal dat boven de literaire kwaliteit staan.
_________________
Allah is deaudt en Mohammed is een proleet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mr. C



Geregistreerd op: 29 Mei 2008
Berichten: 24
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 02-06-2008 13:11:28    Onderwerp: Reageren met citaat
Gershwin schreef:
Kan heel goed. Je kan er namelijk leuke metaforen mee maken (duidelijk, zie Tolkien). En als het dan op woordniveau etc. goed in elkaar zit, kan je spreken van literatuur.

Alleen heb ik de indruk dat de meeste fantasy/scifi-schrijvers nou niet direct schrijven om een kwalitatief hoogstaand werkje af te leveren. Het genre bepaalt het doel, en in de meeste gevallen zal dat boven de literaire kwaliteit staan.


Tja heb je ene punt, maar is dat niet in alle genres zo? Er worden alleen veel meer boeken in andere genres geschreven, wat dus ook meer literatuur oplevert. Alhoewel een serieuze schrijver die echt literatuur wil schrijven idd meestal een ander genre opzoekt.
Ik heb alleen het idee dat bij deze genres het bij voorbaat al afgedaan wordt, als zijnde niet literair. Al moet ik zeggen dat de meeste mensen die die mening bezigen nog nooit een fantasy/SciFi boek hebben aangeraakt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Finrod
Site Admin


Geregistreerd op: 22 Mei 2008
Berichten: 42
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: 03-06-2008 11:45:13    Onderwerp: Reageren met citaat
In het geval van Tolkien kan je de denk ik wel van literair werk spreken, maar bij het gros van de fantasy en SciFi is dat volgens mij niet het geval. Van Feist heb ik ook wat gelezen, het leest lekker weg, maar het is niet bijzonder hoogstaand literair. Afgelopen jaar heb ik 11 delen van de Wheel of Time serie van Robert Jordan gelezen en hoewel het best leuk is om te lezen is de opbouw e.d. echt niet geweldig. De beste man introduceert in de eerste 2 delen een stuk of 12 personages, zodat hij de boeken daarna steeds maximaal één hoofdstuk over een persoon kan schrijven. Voeg daarbij dat hij niet beknopt kan schrijven en een extreem langdradige serie is geboren.
Met SciFi heb ik niet enorm veel ervaring. Assimov's Robotromans heb ik gelezen, die zijn zeker wel goed.
_________________
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Gershwin



Geregistreerd op: 22 Mei 2008
Berichten: 170
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: 03-06-2008 12:47:14    Onderwerp: Reageren met citaat
Vallen boeken als 1984 en Brave New World eigenlijk ook onder de scifi? Dat is namelijk wél weer literatuur Cool
_________________
Allah is deaudt en Mohammed is een proleet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mr. C



Geregistreerd op: 29 Mei 2008
Berichten: 24
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 05-06-2008 21:12:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Gershwin schreef:
Vallen boeken als 1984 en Brave New World eigenlijk ook onder de scifi? Dat is namelijk wél weer literatuur Cool


In de strikte zin van het woord, genre, wel ja. Ook wel redelijk briljant btw.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Gershwin



Geregistreerd op: 22 Mei 2008
Berichten: 170
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: 05-06-2008 22:40:26    Onderwerp: Reageren met citaat
Check.
_________________
Allah is deaudt en Mohammed is een proleet
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    KCM buiten verband // Literatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum